Hoe effectief zijn realistische modellen in advertenties nu echt?

Share:

Over het onderzoek

Slanke topmodellen en gespierde hunks ruimen steeds vaker plaats voor realistische modellen in reclamecampagnes. Een goede evolutie, al is het niet duidelijk of deze campagnes wel voor een positiever lichaamsbeeld zorgen. Orpha de Lenne (KU Leuven - FWO) onderzoekt realistische advertenties om te achterhalen hoe ze ons echt beter kunnen doen voelen over ons eigen lichaam.

Communicatie
Maatschappij
Orpha de Lenne
FWO - KU Leuven

De alomtegenwoordigheid van advertenties met extreem aantrekkelijke mensen inspireerde Orpha De Lenne tot een onderzoek naar uiterlijksidealen in de media. De laatste tijd maken beauty- en modemerken een verschuiving naar meer verantwoorde reclame door realistischere modellen te gebruiken. "Hou van je lichaam" lijkt tegenwoordig een populaire slogan te zijn. Orpha wil graag leren hoe dergelijke boodschappen kunnen bijdragen tot ons lichaamsbeeld. Daarom focust ze zich in haar doctoraatsonderzoek aan de KU Leuven op 'body positivity' binnen reclame.

Gerelateerde video's