Laat leerlingen zelf het verleden onderzoeken

Klik op het tandwiel rechtsonder in de video om ondertiteling te activeren

Share:

Over het onderzoek

Geschiedenis is meer dan enkel het verhaal van het verleden of een aaneenschakeling van feiten. Het is ook een wetenschap die het verleden kritisch onderzoekt. De onderzoeksmethodes die geschiedkundigen hiervoor gebruiken, kunnen ook vandaag de dag erg nuttig zijn. Zo kunnen ze helpen om echt nieuws beter van fake nieuws te leren onderscheiden. Daarom onderzoekt Michiel Voet (UGent) hoe we meer geschiedenisleraren kunnen overtuigen om onderzoekstaken in hun klassen te organiseren en zo leerlingen zelf op een kritische manier met bronnen leren om te gaan. 

Maatschappij
Onderwijs
Michiel Voet
UGent

Michiel Voet was als kind erg gefascineerd door geschiedenis. Later raakte hij meer en meer geboeid door leren en lesgeven, en besliste hij om onderwijskunde te studeren. Zijn onderzoek aan het Tecolab van de Universiteit Gent brengt beide interesses samen: hij gaat na hoe geschiedenisleraren opgeleid kunnen worden om meer onderzoekstaken te organiseren. Zo kunnen ze jongeren leren om kritisch na te denken over informatie, bijvoorbeeld om fake news te kunnen ontmaskeren.

Gerelateerde video's