Hoe kijken aandeelhouders naar milieu- en sociale doelstellingen

Share:

Over het onderzoek

Managers van grote bedrijven krijgen bonussen voor het behalen van financiële doelen, zoals het verhogen van de winst. Maar wat vinden aandeelhouders ervan om deze managers een bonus te geven voor milieu- en sociale doelen, zoals het verminderen van emissies of het verbeteren van het welzijn van werknemers? Dit is wat Bettina De Ruyck (Vlerick Business School - UGent) onderzocht. "Bonussen voor niet-financiële doelstellingen komen twee keer zo vaak voor in de verloning van managers in vergelijking met tien jaar geleden." 
 

Maatschappij
Werk
Bettina De Ruyck

Bettina De Ruyck is doctoraatsstudent strategisch management aan Vlerick Business School en Universiteit Gent. Ze is ook gastonderzoeker aan het departement management van de Universiteit van Georgia en alumna van BAEF. Waarom presteren sommige bedrijven beter dan andere? Dat is een kernvraag binnen het strategisch management. Bettina's onderzoek gaat na hoe de psychologie en beloning van topmanagers verschillen in bedrijfsprestaties verklaren, zoals hun financiële of ecologische, sociale en bestuurlijke (ESG) resultaten. Ze is ook geïnteresseerd in strategische flexibiliteit en de beoordeling van bedrijven door belanghebbenden.

Gerelateerde video's