Leren door te spelen

Share:

Over het onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat jonge kinderen te weinig leren in de kinderopvang. Moeten crèches dan kleine schooltjes worden? "Neen", zegt pedagoog Simon Wemel (Arteveldehogeschool Gent). "Wel kunnen ze inzetten op 'spelend leren', want spelen, dat is dé motor bij de ontwikkeling van jonge kinderen".

Om kinderbegeleiders daarbij te inspireren en te ondersteunen, maakten Simon en zijn collega Ann Steverlynck het boek "Het rijk der spelen", met tal van praktijkvoorbeelden. Spelen maar!

Onderwijs
Simon Wemel
Arteveldehogeschool

"Mijn opvallende familienaam verraadt het al: ik 'wemel' graag rond - ik ben altijd actief bezig. Daarbij is enige speelsheid nooit ver weg. Omdat spelen gigantisch waardevol is. Mijn strijd? Kinderen via spelen in al z'n vormen maximaal ontwikkelingskansen bieden. Als docent en onderzoeker in de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind aan Arteveldehogeschool Gent heb ik jarenlang expertise opgebouwd op vlak van (risicovol) spelen en het ontwikkelen van een kindgerichte, creatieve speelpraktijk. In kinderopvang, jeugdwerk, onderwijs, gezinscontext..." 

Gerelateerde video's