De psychologie achter getalverwerking

Klik op het tandwiel rechtsonder in de video om ondertiteling te activeren

Share:

Over het onderzoek

"5", "vijf" en "*****" zijn precies hetzelfde, niet? Wel, niet echt: hoewel deze symbolische en niet-symbolische notaties naar dezelfde grootte verwijzen, verwerken onze hersenen het cijfer "5" , het woord "vijf" en de stipconfiguratie verschillend. Mila Marinova (KU Leuven) onderzoekt de psychologie achter de getalverwerking. Zulke kennis kan helpen om het leren van wiskunde gemakkelijker te maken voor kinderen.

 

 

Onderwijs
Mila Marinova
KU Leuven

Mila Marinova is een doctoraatsstudent psychologie aan de KU Leuven, die onderzoek doet naar numerieke cognitie. Sinds haar hogere studies is ze geïnteresseerd in het zogenaamde "symboolondersteunende probleem" - waar de betekenis van getallen vandaan komt. In haar doctoraatsproject onderzoekt ze hoe mensen symbolische en niet-symbolische getallen leren en verwerken. De resultaten van haar onderzoek helpen bij het ontwikkelen van betere strategieën en materialen voor wiskundeonderwijs.

Gerelateerde video's